mindfulness-cursus

Alle informatie over het volgen van een mindfulness cursus

mindfulness cursus

De mindfulness cursus is een wetenschappelijk gefundeerde training die 8 weken duurt. De training volg je meestal samen met anderen, maar je kan de training ook individueel volgen. Daarnaast kan je kiezen voor een offline training of voor een virtuele training. In acht weken ga je aan de slag met verschillende thema's. Week 1: Aandacht hebben voor de automatische piloot Week 2: Hoe om te gaan met hindernissen Week 3: (H)erkennen van grenzen Week 4: Het managen van stress Week 5: Accepteren of actie Week 6: Hoe om te gaan met lastige gedachten Week 7: Hoe zorg je goed voor jezelf? Week 8: Mindfulness toepassen in je dagelijks leven Elke les wordt het centrale thema van die week besproken. Er worden diverse opdrachten gedaan, je krijgt begeleiding bij het mediteren en ervaringen worden uitgewisseld. Naast de bijeenkomsten studeer je thuis ongeveer half uur per dag. Hiervoor ontvang je oefeningen voor thuis. Mindfulness leer je namelijk alleen door te doen. Je kunt het vergelijken met het leren van tennissen. Je kunt er veel over lezen, maar de kans is fors dat het mis gaat als je het gaat doen. Let op! Vaak is het mogelijk dat de online mindfulness training geheel of gedeeltelijk vergoed. Dit is zeker de moeite waard om even uit te zoeken. Klik hier voor het aanmelden voor de mindfulness cursus

MBCT Mindfulness-Based Cognitive Therapy

Segal, Williams en Teasdale ontwikkelden een variant op de MBSR namelijk de MBCT Mindfulness-Based Cognitive Therapy). De training helpt mensen die last hebben van chronische depressie en helpt hen om een terugval te voorkomen. Het is een vrij nieuwe behandeling bij depressie en is gebaseerd op Mindfulness-Based Stress Reduction. Binnen de training wordt cgt (cognitieve gedragstherapie) gecombineerd met diverse meditatietechnieken.

Mindfulness cursus afbeelding

online mindfulness training volgen

Meditaties

De mindfulness kent verscheidene mindfulnessoefeningen. Formele meditaties zoals de bodyscan, de drie minuten adempauze, loopmeditaie, bewegingsoefeningen en zitmeditaties gericht op de het volgen van de adem, geluid en gedachten en gevoelens. Bij de formele oefeningen maak je bewust tijd vrij om ze uit te voeren. Je stopt waar je mee bezig bent en neemt een moment voor jezelf. Je stopt met letterlijk met doen en oefent met het zijn in het nu. Daarnaast kent de mindfulness ook veel informele meditaties. Je hoeft voor deze oefeningen niet speciaal extra tijd vrij te maken. Je kunt ze toepassen op elk tijdstip van de dag, waar je ook bent en met wie je dan ook bent. Op je werk, thuis, op de zwemclub, terwijl je met je zoontje aan het spelen bent met de Lego of terwijl je kaas haal bij de kaasboer. Het gaat om met aandacht aanwezig zijn bij hele normale, alledaagse activiteiten. Enkele voorbeeldoefeningen: met aandacht je tanden poetsen, de keuken opruimen, stof afnemen, de vuilnisbak legen, het mindful eten van je lunch of rekeningen betalen. Het doel van mindfulness meditaties is om uit de waan van de dag te stappen, bewust te worden van de automatische piloot en je te verbinden met het hier en nu.

Geschiedenis

Mindfulness vindt zijn oorsprong in vipassana, een mediatietechniek uit het Boeddhisme, en is op basis van kennis en vaardigheden uit het Oosten als meditatie, bewegingsmeditatie en wetenschappelijk onderzoek.Het is al meer dan 2500 jaar oud. Mindfulness zoals wij deze nu kennen is door Jon Kabat-Zinn vanuit het oosten naar het westen gehaald. Hij maakte eind jaren '70 de MBSR training (effectief te zijn in het verlichten van stress, angst, pijn en (chronische) ziekte.). In de training staat stressreductie centraal. Jon werkte in het academisch ziekenhuis van de Universiteit van Massachusetts. Het viel hem op dat mensen die uitbehandeld waren vanwege hun ziekte, vaak tussen wal en schip vielen en een martelgang tegemoet gingen. Mensen moesten dealen met hun ziekte maar niemand kon ze uitleggen hoe ze dit moeten doen. Jon Kabat-Zinn is van oorsprong moleculair bioloog en ervaarde in zijn privé leven veel baat bij meditatie en yoga. Met de kennis van beide gebieden ontwikkelde hij een mindfulness cursus met het uitgangspunt de chronische patiënten middelen te geven waardoor ze zelf konden leren omgaan met hun pijn.

Onderzoek mindfulness

Mindfulness helpt je dingen aandachtiger te beleven, uit de automatische piloot te stappen, bij het creëren van rust, focus en energie in je leven en meer in het hier en nu te leven. Mindfulness lost je ellende niet op, maar je raakt bedreven om er anders mee om te gaan. Niet-effectieve reactiepatronen leer je te herkennen. Zo kan je er op een meer gewenste manier op reageren. Uit onderzoekt blijkt dat mindfulness helpt bij verschillende klachten zoals: spanning, overspannenheid en neerslachtigheid. Mindfulness blijkt daarnaast ook te helpen bij vrees, niet kunnen stoppen met peinzen, slapeloosheid, chronische pijn en niet in toom te houden emoties.